lifeworksgestaltl1

2015. február 20., péntek

Case #37 - A bántalmazó lándzsa, és a védelmező lándzsa

Első ránézésére úgy a 30-as éveiben járhatott Celia, de valójában 51 volt, néhány gyerekkel. Mégis, ami lenyűgözött, az az volt, hogy milyen nehéz életet élt, és hogy ennek ellenére mennyire nyugodtnak tûnt – ez adta a fiatalos kinézetét. Olyan dolgok voltak ezek, amiket nem volt időm felfedezni, de a jövőbeli munkákhoz lejegyeztem. Az első benyomások felismerése mindig fontos, még az ismerős ügyfeleknél is, hogy „új szemekkel nézhessünk" az eltérések vagy a terápiával kapcsolatos dolgok felfedezésének érdekében.
A problémája, amit elém tárt, a 10 éven át tanult munkakörébe való visszatérésével járó félelem volt. Szociális dolgozó szeretett volna lenni, és most, hogy a gyermekei elhagyták az otthonukat, határozottan ez volt a célja.
Ahelyett, hogy a magabiztosságán erősítettem, vagy a félelmeit kutattam volna, a hátteréről akartam többet megtudni – a környezetében fellelhető támaszról, ami lehetségessé tenné, hogy saját maga tehesse meg az imént említetteket. Támogatást kapott egy hivatásos szociális munkás csoporttól, szóval ez nem jelentett problémát.
A férje viszont azt mondta, hogy elvál, ha ilyen munkakört választ. Ez egy elég erős reakció volt, de nem teljesen meglepő, ha a tárgyalás patriarchális kultúráját figyelembe vesszük.
További érdeklődés után elárulta, hogy családon belül erőszakos kapcsolatban élt évtizedekig.
Furcsának találtam, hogy a 10 éven át tartó szociális munkakörű törekvéseivel kapcsolatos tanulmányok és terápiák mellett ez nem került elő, vagy hogy a tanárai nem érezték magukat felelősnek, hogy ezzel foglalkozzanak.
A terápiában fontos, hogy ne csak az érzelmekkel foglalkozzunk, hanem a háttérrel is, főleg, ha abban jelenleg visszaélés található. Ezt a terápia hangsúlyos tényezőjeként kell szem előtt tartani.
Így, nem voltam hajlandó más dologgal foglalkozni, csakis akkor, ha ezeknek a problémáknak a középpontja -a jogos félelme- meg lett oldva. Azt mondta, hogy az erőszak csak mostanában hagyott alább.
Ahogy ott ültem vele, elmeséltem neki a saját érzéseimet – nyíltan, érezve a kérdés komolyságát, támogatva őt, de ugyanakkor nagyon elővigyázatosan és tisztelettel haladva tovább. Rámutattam, hogy a félelem úgymond „családtag" volt. Egyetértett velem. Megkértem, hogy adjon identitást a félelemnek – ő egy lándzsás, fekete ruhákba öltözött, nagy szemű, vigyorgó figurát tárt elém. „Kísértetiesnek" írta le.
Még több részletet kértem – hogyan néztek ki a ruhák. A félelmével összekapcsolva akartam körülzárni őt Felkértem egy Gestalt-kísérlethez: „légy" a félelem – mutasd meg, hogy állt a félelem a lándzsájával és a nagy szemeivel.
És így tett – én szintúgy. Gyakran hasznos, ha ilyen kísérleteket végzünk a klienseinkkel.
Majd megkértem, hogy üljön le újra – Nem akartam túl sok időt eltölteni ezzel. Leírni, eljátszani, önmagában is nagy esemény volt.
Azt mondta, úgy érezte, hogy ezen folyamat során sokat adtam neki, és vonakodott attól, hogy többet fogadjon el – mintha valamit vissza kellett volna adnia nekem. Elmagyarázta, hogy úgy nevelték fel, hogy mindig „ott legyen" a férfiaknak, és habár lázadt ellene fiatalon, ez az ő lételemeinek egyike volt.
Én tehát „úsztam az árral", és lelassítottam Azt mondtam, „rendben van, mit szeretne adni nekem; szívesen fogadom". Ott ültünk csendben, aztán közölte, hogy köszönetét szeretné nyilvánítani, amiért olyan sokat tettem érte.
Miután ezt megtette, újból biztonságban érezte magát, folytatásra készen. Nagyon fontos, hogy figyeljük, mi is történik a klienseinkkel, pillanatról-pillanatra, hogy velük legyünk ilyenkor, a ritmusukhoz igazodva. Megkérdeztem, hogy ebben a pillanatban merre van a félelem – ő azt felelte, hogy benne. Azt mondta, hogy a lándzsája az agyát bökdöste, fájdalmat okozva ezzel. Közvetlen stílusra váltottam. Elárultam neki, hogy szomorúnak éreztem magam a fájdalmától, mélységesen szomorúnak. Meg akartam „menteni" őt, megvédeni, de nem tudtam, hogyan tehetném ezt meg.
Ez nagyon meghatotta, így egy kis ideig csendben ültünk, összekapcsolódva. Ez egy kulcsfontosságú változás volt – talált valakit, aki törődött vele, aki ott volt mellette, védelmezve őt, nem rohanva a megoldások után.
Egy „én-te" pillanat volt, két emberi lény teljes kapcsolatban. Én az orvos, ő a kliens, de abban a pillanatban csak két személy voltunk, egymással és a helyzet mélységes fájdalmával együtt ülve. Nagyon komolyan vettem a fájdalmát – nem csak egy játékos kísérletként, nem csak egy figuraként, hanem ténylegesen, több évtizednyi erőszaktól való rettegésként.
Ott ülvén mindkettőnk szíve megnyílt. Mélyen meghatódtam, akárcsak ő Ezt mindketten elismertük Aztán megszólaltam – nos, nekem is van egy lándzsám, a védelem lándzsája. Ösztönöztem, hogy a lándzsámmal együtt „fogadjon be" a szívébe.
És ő ezt könnyedén, könnyezve tette meg. Biztonságban és óvva érezte magát.
Ezt „öntárgyúnak" nevezik – „engem" befogadni annyit jelentett, hogy egy tekintéllyel rendelkező személy került bele, aki ÉRTE volt, mivelhogy felnõtté válása során szerzett tapasztalatai azt mutatták, hogy a férfiak elnyomóak voltak, és elvárták tõle, hogy ÉRTÜK legyen.
Tehát, habár nem „történt" sok minden a terápia során, hatalmas hatása volt. A végén megkérdeztem, hogy hol a félelme a szakmájába való visszatérésével kapcsolatban. Azt mondta, többé már nem érezte magát megfélemlítve. Még a válást figyelembe véve sem? – Kérdeztem. Igen, válaszolta.
Ez csupán csak egy eset, aminek el kell terjednie az emberi kapcsolatokkal foglalkozó terápiában, és annak megoldásában, hosszan az erőszak utáni időkben is. Továbbra is figyelemmel szeretném kísérni ezt a kapcsolatot, mivel még mindig visszaállhat erőszakosra, viszont mint szakértő és gondoskodó személy, szeretnék biztosra menni, hogy nem leszek részese semmilyen formában sem ennek az ördögi körnek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Nyelvek:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Hungarian? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us?

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)